2012-06-29

Fina - Orsa




Bilder från Orsa kommuns bildarkiv

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Har ingen exakt adress. Trunna heter området. Ligger flera mackar där. Moravägen är en bra gissning. Tror att byggnaden idag är Värdshuset Macken :-)

      Radera
    2. Värdshuset Macken stämmer inte för det var Shell innan det blev Din-X.

      Radera
    3. Den enda lägesinfon från bildarkivet i Orsa är Trunna. Min gissning gjorde jag via google street view: http://goo.gl/maps/oxvc

      Radera
  2. Härligt=) men adress kan jag inte hjälpa till med, men företaget som drev Finamacken hette Frink & bergman AB telefon 0250-42925 och det kan även vara så att det är en SP station listad under telefonnummer 0250 41110 som låg vid riksväg 81.
    Tack för ett utmärkt inlägg=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska säker på att denna mack finns kvar i dag som Statoil. Om jag inte minns fel så köpte OK upp Fina i Sverige någon gång på 80-talet. Precis före köpet så hade man byggt en ny station i Orsa, och stod nu alltså med två mackar i samma stad. Därför sålde man denna till Statoil, eller möjligtvis till BP som senare blev uppköpt av Statoil. Den gamla BP-macken låg några hundra meter närmare centrum, strax efter järnvägsövergången.

      Radera
    2. Du har helt rätt Anonym, "skorstensröret" man ser i hörnet på taket på den första bilden stämmer med Statoil, det finns nämligen kvar!

      Radera
  3. Vilket trevligt bensinpris! 1.60:-/l

    SvaraRadera

Tack för att du ger feedback och information!